Bohol island - Reisverslag uit Tagbilaran City, Filipijnen van Renee Noor - WaarBenJij.nu Bohol island - Reisverslag uit Tagbilaran City, Filipijnen van Renee Noor - WaarBenJij.nu

Bohol island

Blijf op de hoogte en volg Renee

22 April 2015 | Filipijnen, Tagbilaran City

Tagbilaran - Corella - Loboc - Bilar - Batuan- Carmen
Terug naar Loboc en via Loay de volgende dag langs de kust naar Tagbilaran.

Dit is de route die we gemaakt hebben over het eiland met de scooter.
We hebben onderweg een bezoekje gemaakt aan de tarsier sanctuary, chocolate hills en gegeten en geslapen bij Nutshuts.
Vandaag een duik genomen in de Loboc river en weer terug gereden om straks de boot naar Larena op Siquijor island.

Ik zal beginnen bij het begin. Aangekomen met de boot op Bohol kwamen er al gauw een zwerm mannen op ons af die ons per tricycle wilden wegbrengen naar een bestemming. We gaven aan zelf graag te willen rijden per scooter. 1 gaf aan een renting place te hebben waar we ze konden bekijken 100 meter verderop. We zijn met hem meegelopen en vroegen de man hoeveel het zou kosten. Dit bedrag was ons wat te hoog en besloten eerst wat te gaan eten en dan verder te kijken. De man was nogal aanhoudend en kwam terug op ons aanbod, nog steeds meelopend. We gaven opnieuw aan dat we dan na het eten misschien wel terug kwamen. Toen we genoten van onze shake in de airco stond de man opeens naast ons en had de scooters al voor de deur staan. Of we even de papieren konden invullen. Nu werd het wel een beetje erg vervelend en gaven weer aan eerst even te willen eten, we komen wel naar jou als we klaar zijn. Hij bleef buiten voor de deur wachten. Hierdoor besloten we niet met de deal door te gaan en vroegen aan de eigenaar van de tent om hem weg te sturen... Uiteraard werd dat eerst een discussie maar later geen problemen meer mee gehad.

Een straatje verderop een andere mooie deal kunnen maken waar we direct onze zware backpacks achter konden laten.
Aangekomen bij de sanctuary werden we meegenomen door een gids. Hij nam ons mee naar een stuk bos waar ze de tarsiers berschermen. Ze worden met uitsterven bedreigd en plegen zelfmoord als ze te veel worden verstoord of worden gevangen. Een tarsier is een heel klein soort nachtaapje (maar is geen aap) met enorm grote ogen wat voornamelijk van insecten leeft. Hij kan goed springen tussen de bomen en heeft erg lange vingertjes.
We hebben ze van heel dichtbij kunnen bewonderen en wat foto's van kunnen maken. Erg leuk!

Op naar de chocolate hills!
Aangekomen moesten we een lange trap beklimmen (met 35 graden!) om het mooie uitzicht op de hills te hebben. Opzich was het wel mooi maar niet het mooiste wat ik hier heb gezien. Het zijn wat ronde hobbels waar weinig of geen begroeiing op te zien is. Ze zijn voornamelijk bruin, vandaar de naam. Helaas geen chocolade hier.

In Loboc aangekomen zijn we (op aanraden van loneley planet) naar Nuts huts gegaan. Na een heel stuk off road met onze scooter naar beneden moesten we ook nog eens een enorme trap naar beneden maar wat een uitzicht! Gelegen aan de prachtige Loboc river hebben we in een houten hutje geslapen.
Stel je voor: Mooie sterrenhemel, lekkere fruitshake, krekels die sjirpen zonder het bijgeluid van het verkeer... Wij hebben genoten!

Volgende dag wilden we graag in de rivier zwemmen. Bikini, camera en handdoek mee. Volgens de mevrouw zou er onderdaan de enorme trap een meneer staan bij de kajaks die ons naar de overkant zou brengen. Eenmaal beneden aangekomen was hier natuurlijk helemaal niemand. Aangezien we er nogal tegenop zagen om weer de hele trap te beklimmen met enig nuttig resultaat hebben we zelf de kajak gepakt. Nee niet gestolen, gewoon even geleend!! ;-)
Aan de overkant aangekomen moesten we nog een klein stukje lopen en zouden we bij de waterval kunnen zwemmen. We hebben er gezwommen maar de waterval was niet een grote waterval zoal ik verwacht had, wel enorm mooi om te zwemmen. Eerlijk gezegd vonden we het beiden wel stiekem beetje eng om hier te zwemmen. We konden de bodem niet zien en er zaten takken/stenen waar we tengenaan konden zwemmen. Even een dip en een leuke fotoshoot dus.
Er varen in deze rivier op en aan grote boten waar mensen op kunnen eten. Ze raden het zeer af om op deze boten mee te gaan. Toen we daar zwommen snapte ik wel waarom. Ze maken enorm veel lawaai met de harde muziek en de ronkende motor. Daarnaast gaan de rivier banken ervan kapot door de golven. Voornamelijk de Aziaten vinden deze boten erg leuk Rn maakten dan ook foto's van ons terwijl we daar zwommen.

De enorme trap weer beklommen te hebben zijn we weer terug gereden naar Tagbilaran. Zometeen met de boot weer door naar Larena op Siquijor.

• 22 April 2015 - 14:03

Jose:

wat fijn weer wat van je te lezen. Begon al wat onrustig te worden. Jaja ik weet het, niet zo overbezorgd doen mam, ik hoor het je zeggen. Je maakt wel weer van alles mee. Leuk hoor. Kijk alweer uit naar volgende blog.

• 23 April 2015 - 16:37

Joosie:

Hahah hey paas ei!

Leuk om te lezen, wat je daar allemaal meemaakt!
    Wat me erg verrast, is hoe ik lees dat ze nog energie in gehandicapte hondjes steken, bijvoorbeeld het ''rolstoelhondje'', klinkt erg grappig maar het is natuurlijk best zielig!

Lekker genieten daar, en kijk uit voor al die soodoomo's daar hea ;p
    Blijven poste hea! Veel plezier en proost;)